Przedszkole Miejskie Nr 18 w Gorzowie Wielkopolskim  
jesteś tu: strona główna    adaptacja
szukaj:
Powiadom znajomego
Jeżeli znasz kogoś, kogo może zainteresować ta strona, powiadom go o niej.

Twoje imię/nazwisko/pseudonim



Adres e-mail znajomego



 
 

adaptacja

zadbajcie, by ubranie i obuwie nie sprawiały dziecku kłopotu – kapcie i buty na rzepy i suwaki, spodenki na gumkę w pasie, podkoszulki, majteczki z wyraźnie określonym przodem (obrazkiem). W domu uczcie je, rozpoznawać przód i tył garderoby – ubrania powinny się dobrze wkładać, czyli nie mogą być za ciasne, tak by dziecko mogło osiągnąć sukces w obsłudze samego siebie;

uważajcie, by nie wyprzedzać potrzeb dziecka pytaniami, np. Czy chcesz siusu/ jeść/pić? A może nie chcesz już jeść?/bawić się? Rodzice w takich sytuacjach powinni wykazywać się cierpliwością, poczekać, aż dziecko samo zasygnalizuje potrzebę, i chwalić je za to;

starajcie się nie karmić dziecka w czasie posiłków, lecz stworzyć miejsce do ich samodzielnego spożywania, aby dziecko mogło nabierać wprawy w posługiwaniu się łyżką, widelcem, kubkiem ( niech je posiłek bez dopingu bajki, telewizora, książeczki, zabaw typu jedna łyżka za mamusię...);

pozwólcie mu na samodzielne radzenie sobie w toalecie, by dziecko nauczyło się samo zdejmować majteczki, podcierać się, spuszczać wodę, myć ręce; rozmawiajcie z nim tłumacząc, dlaczego ta czynność jest ważna w życiu;

Dziecku, które jest samodzielne łatwiej przystosować się do przedszkola.

stwarzajcie sytuacje, by zostawało na jakiś czas pod opieką osób niezamieszkujących na stałe z wami, pamietajcie, że nie będziecie mogli zostawać z dzieckiem w przedszkolu, więc stopniowo wydłużajcie czas, który spędza bez was; zawsze jednak informujcie dziecko, kiedy wrócicie (nie mówić zaraz) lecz np. kiedy zjesz obiadek u cioci lub kiedy skończą się bajki na dobranoc – w ten sposób nabierze ono pewności, że po nie wracacie, i później będzie spokojnie oczekiwać na was w przedszkolu;

zachęcajcie, by w waszym imieniu poprosiło w kiosku o gazetę, poprosiło kolege w piaskownicy o jego zabawkę – w ten sposób nauczy się wyrażania swoich potrzeb, zwracania się do pani w przedszkolu, a także posługiwania sie mową. Jezeli dziecko używa wyrażeń dźwiękonaśladowczych i w ten sposób sygnalizuje swoje potrzeby fizjologiczne lub inne, starajcie się to zmienić, gdyż trochę czasu minie, zanim nauczycielka zrozumie, czego dziecko się domaga, a to może narazić je na dodatkowy stres, jeżeli np. nie zdąży do toalety;

zadbajcie, by poznawało rówieśników – niech wasza pociecha bawi się z dziećmi na placu zabaw, chociaż to będzie zabawa “obok siebie”, niech sama podejmuje kontakty, rozwiązuje konflikty spowodowane np. zabaraniem zabawki przez inne dziecko, bo o pewnych zachowaniach i regułach obowiazujących w zespole musi się dowiedzieć, zanim wejdzie w grupę przedszkolną;

starajcie się przyzwyczajać dziecko do sprzątania po sobie: zabawek, ubrań, a także do tego, by przestrzegało zawartych umów w powyzszych sprawach oraz zasad postępowania wobec was i innych, by witało i żegnało znajomych – dzień dobry, do widzenia, mówiło “dziękuję”, nie odchodziło poza wyznaczone miejsce, itp.

rozmawiajcie z dzieckiem o przedszkolu, o tym co będzie robiło, ilu będzie miało kolegów, kto bedzie się nim opiekował, czytajcie książeczki o przedszkolu;

chodźcie na spacery w stronę przedszkola, w tym czasie prowadźcie z dzieckiem miłe rozmowy na temat przedszkola;

kupujcie wspólnie z dzieckiem przedmioty i rzeczy do przedszkola, pozwólcie, by dziecko dokonywało wyboru, a tym samym zapamiętało swoje rzeczy i przedmioty;

unikajcie wypowiadania się do innych osób w obecności dziecka komentarzy typu: No wiesz nie mam innego wyjścia i muszę go oddać do przedszkola, zwracajcie uwagę, by nie użalać się nad faktem (Trudno to jedyne wyjście), ale też nie można mieć poczucia winy z tego powodu, że na dziecko spada nowy obowiązek, bo przedszkole to wspaniały czas na uspołecznienie;

czasami zwróćcie się do dziecka trochę głośniej niż zwykle, bo bywa, że kiedy panie w przedszkolu w czasie dużego gwaru muszą coś zakomunikować lub przywołać dziecko stojące zbyt daleko, są zmuszone mówić głośno, a dzieci odbierają to jako krzyczenie “na nie”, dobrze jest dziecku to wyjaśnić.

Rodzice!

Zaufajcie wybranej przez siebie placówce, nie porównujcie jej z innymi, bo każda realizuje ten sam program, ale ma prawo robić to inaczej, tzn. innymi metodami, korzystając z innych pomocy, nauczycielki mogą pracować w innym tempie i innymi metodami, by osiągnąć to samo.

Zadbajcie, by wyjście do przedszkola było miłe, spokojne – szczególnie w pierwszych dniach ( pozwólcie dziecku zabrać ulubioną przytulankę), a zawarte z dzieckiem umowy, np. ustalenie, o której je odbierzecie, były rzetelne i respektowane (po odpoczynku – leżakowaniu). Jeżeli dziecko zbyt emocjonalnie reaguje na rozstanie z osobą odprowadzającą , niech odprowadza je ktoś inny, mniej emocjonalnie związany z dzieckiem.

Starajcie się być mądrymi partnerami nauczycielek, nie odbierajcie informacji problemowych jako skarg na dziecko, lecz jako troskę i podstawę do rozwiązania wszelkich trudności. Załatwienie spraw dotyczących dziecka rozpoczynajcie od rozmowy z nauczycielkami, ale nigdy w jego obecności.

Respektujcie ustalone zasady postępowania na linii przedszkole – dom, bo dziecko nie może znaleźć się na “huśtawce” różnych opinii i oddziaływań. To źle wpłynie na jego wychowanie i emocje. Pamiętajcie to samo obowiązuje nauczycielki.

Liczcie się ze zniszczeniem zabawki zabranej przez dziecko z domu do przedszkola i nie wińcie za to ani jego, ani nauczycielek.

Nie rezygnujcie z posyłania dziecka do przedszkola w przypadku kłopotów z adaptacją- powiedzenie “będzie lepiej, jak będzie starsze” jest mylne i może spowodować zdecydowanie większe problemy, niż nam się wydaje. Nigdy nie porównujcie czasu przystosowania się dziecka do przedszkola ( ani z innymi dziećmi, ani z rodzeństwem, każde dziecko ma indywidualny okres adaptacyjny), nie wyśmiewajcie się z jego obaw, choćby dla was były błahe.

Rodzice, pamiętajcie:

    zastosowanie się do powyższych rad pomoże dziecku w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu i sprawi, że szybko poczuje się w nim dobrze. Ni mówcie, że nauczycielki, podając wam te rady, chcą się wami wyręczyć, bo to nie jest prawda. One później będą pracować nad ich wprowadzeniem w życie w myśl zasady “trening czyni mistrza” i wykształceniem u dzieci pożądanych nawyków.

Zapraszmy rodziców na stronę internetową naszego przedszkola www.p18edu.gorzow.pl