Przedszkole Miejskie Nr 18 w Gorzowie Wielkopolskim  
jesteś tu: strona główna    kształtowanie gotowości...
szukaj:
Powiadom znajomego
Jeżeli znasz kogoś, kogo może zainteresować ta strona, powiadom go o niej.

Twoje imię/nazwisko/pseudonim



Adres e-mail znajomego



 
 

KSZTAŁTOWANIE GOTOWOŚCI...

  Okres przedszkolny to czas intensywnego wsomagania dziecka w rozwijaniu małej motoryki- osiągniety bowiem przez nie stopień sprawności manualnej w dużej mierze decyduje o powodzeniu dziecka w szkole. 
 Zabawy i ćwiczenia ukierunkowane na rozwijanie  funkcji niezbędnych w procesie pisania należy prowadzić jak najwcześniej. Mogą to być zabawy paluszkowe typu Idzie rak nieborak, Sroczka, Kosi, kosi łapki oraz wierszyki współczesnych autorów. Ilustrowanie wesołych wierszyków ruchami rąk sprawia, że mięsnie ramion, nadgarstka, dłoni i palców wzmacniają się i usprawniają. Oto inne zabawy usprawniające dłonie: zabawa klamerkami, nawlekanie korali, zwijanie gazety w rulon, zgniatanie i darcie gazet, lepienie z plasteliny, masy solnej, wykrawanie foremkami z modeliny, ukladanie z rąk różnych modeli i obserwowanie na ścianie ich cieni, solenie podczas zabawy piaskiem, które ćwiczy chwyt trzech palców ( jak przy pisaniu), zwijanie kłębuszków, zabawy z wodą: wyciskanie gąbki ( dwoma palcami, całą dłonią, między dwoma dłońmi, o brzeg miski, wanny), wyławianie skarbów, otrzepywanie rąk, tworzenie fal.
Niezbędną do pisania sprawność manualną doskonale kształtują różnorodne prace plastyczno-konstrukcyjne, wymuszające zarówno duże ruchy ramienia i przedramienia, jak i drobne, precyzyjne ruchy nadgarstka, dłoni i palców. Tworzenie bułeczek, pierożków z plasteliny, malowanie palcami,różnego rodzaju wydzieranki i wycinanki.
Zależne od pory roku wiele zabaw może być realizowanych podczas codziennego pobytu dzieci na powietrzu. Zimą może to być malowaniepatykiem na śniegu, czy wydeptywanie ścieżek oraz śniegowe rzeźby. Gdy na dworze jest ciepło może to być rysowanie patykiem na piasku,kredą na betonie, a także malowanie wodą na asfalcie. 
    
          Należy pamiętać również o ćwiczeniach mających na celu regulowanie napięcia mięśniowego. Zbyt mocny nacisk dziecka na narzędzie pisarskie świadczy o wzmożonym napięciu, natomiast nikłe, drżące i niepewne linie jego prac - o obniżonym. Do zabaw regulujących napięcie należy rysowanie w powietrzu całą ręką, dłonią, palcem. Mogą to być rymowane wierszyki, figury geometryczne lub inne rysunki.
         Mając na celu jak najlepsze przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole, należy bezwzględnie zadbać o ukształtowanie u niego pewnych nawyków, m.in. nawyku poprawnego chwytu narzędzia do pisania oraz utrzymywania właściwej postawy podczas siedzenia przy stole.
 
 
PRAWIDŁOWY CHWYT PISARSKI
Ołówek należytrzymać tzw. chwytem pęsetkowym - w trzech palcach między kciukiem, a lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając go na palcu środkowym. Palce powinny znajdować się w odległóści około 2 cm od powierzchni papieru. Nieprawidłowy sposób posługiwania się narzędziem do pisania powoduje szybkie zmęczenie ręki, wskazane są więc właściwie wyprofilowane nakładki korygujące chwyt. Ważne jest aby nakładka znajdowała się na każdej kredce, której używa dziecko i była używana tak długo, aż wytworzy się i utrwali nawyk prawidłowego chwytu. Podczas rysowania wskazane jest stosowanie kredek o trójkątnym kształcie, które ułatwi dziecku naturalne ułożenie dłoni.
 Dzięki wygodnemu ułożeniu dłoni można długo i bez zmęczenia rysować i pisać, nawet bardzo drobnym pismem. Jeśli przy pisaniu ręka się nie męczy, to umysł może swobodnie tworzyć nowe idee, koncepcje i plany, co sprzyja twórczemu i radosnemu rozwojowi naszych dzieci. 
 
Uwaga!- jeśli zbyt długo będziemy akceptować u dziecka nożycowy chwyt sztućców, utrudnimy mu nabycie prawidłowego chwytu pisarskiego. Już trzyletni maluch jest w stanie posługiwać się widelcem w "dorosły" sposób- warto więc to egzekwować. 
          Przewidując, że w szkole dziecko będzie spędzało sporo czasu w ławce, jak najwcześniej należy wyrabiać nawyk przyjmowania prawidłowej postawy podczas siedzenia przy stole. W czasie pisania dziecko powinno siedzieć prosto, rozluźnione, nieco pochylone. Oba przedramiona powinny być swobodnie i częściowo oparte o stolik, a łokcie poza nim. Ważne jest również prawidłowe ułożenie zeszytu ( kartki), powinien być ułożony na linii środkowej ciała z lekkim pochyleniem lewego dolnego rogu kartki bliżej piszącego ( u dzieci leworęcznych - prawego dolnego rogu).    
 
                                                                                         Opracowała Bogusława Lenart